zondag 26 oktober 2008

Paddestoelen



Afgelopen week was prachtig in het bos ! Samen met het gezin zijn we naar de Lochemse Berg en de Witte Wieven Koele geweest, een mooi heuvelachtig deel van de achterhoek met prachtige beukenbossen. En omdat de vorst nog niet heeft toegeslagen stikt het er op dit moment van de paddestoelen. In alle soorten, kleuren en maten. Dus meer dan de helft van de wandeling plat op de grond gelegen, want de mooiste opnames krijg je naar mijn idee nog steeds door op ooghoogte te fotograferen. De paddestoelen komen dan mooi los van de achtergrond. Ik heb hierbij twee technieken toegepast. De eerste met een groothoeklens (10-22 mm canon), al dan niet aangevuld met een invulflits door mijn externe flitser (canon speedlite 430 EX). Deze flitser kan ik dan door mijn toestel qua hoeveelheid licht corrigeren (flitsbelichtingscorrectie), die ik op -2 zet. Anders overheerst de voorgrond te veel. De belichting van de camera meet ik op de achtergrond. ALs je dit netjes doet dan valt het amper op dat je hebt ingeflitst. De tweede methode is directer. De macrolens gaat erop (100mm macro van canon) en de belichting wordt op het lichtste deel van de paddestoel gemeten en ingesteld. Een mooie rustige en qua kleur bijpassende achtergrond zoeken door de zoeker en het plaatje staat erop. Ook de hele kleine paddo's van amper 1 cm hoog komen zo mooi tot hun recht. Onderstaande foto's zijn een kleine sfeerimpressie van afgelopen week donderdag. Jongens wat was het mooi in het bos. Echt genieten van een heerlijke nazomer/herfst.

Geen opmerkingen: