vrijdag 26 september 2008

Bronst op de veluwe




Vorig weekend zijn we met natuurfocus (mijn natuurfotoclub) naar de Hoge Veluwe geweest, alwaar de bronst op zijn hoogtepunt was. Een geweldig spektakel, waarbij het plaatshert druk bezig is om zijn verzamelde clubje hindes bij elkaar te houden. Hierbij rent hij van hort naar her, drijft de hindes terug naar waar hij ze hebben wil, staat dan geregeld even stil om eens flink te burlen,waarna het schouwspel weer van voren af aan begint. Een prachtig iets om bij aanwezig te zijn ! Fotografisch gezien erg moeilijk om wat originele platen te maken, aangezien er tientallen fotografen aanwezig zijn om het schouwspel vast te leggen. Maar ik heb erg mijn best gedaan met, ik mag wel zeggen, een heel fraai resultaat. Twee hindes gingen enthousiast met elkaar aan het boksen, wat enkele fraaie platen opleverde, ik heb gepoogd om de camere mat een lange sluitertijd mee te trekken met het plaatshert, wat lekker veel beweging en dynamiek in het beeld geeft, en ik heb gewoon wat lekkere platen gemaakt van de hindes en de grote geweidragers in het landschap. Hier staan enkele van deze platen, voor de rest (die zeker zo mooi zijn) moet u maar even op de website kijken. Het is een aanrader om dit spektakel zelf eens te gaan bekijken. De bronst loopt echter op zijn eind, dus waarschijnlijk heeft u hier pas volgend jaar de kans weer op !



Geen opmerkingen: