zondag 13 april 2008

Duursche Waarden




Ik had afgelopen donderdag een cursus in Deventer en besloot om aansluitend hieraan eens aan de IJssel te gaan kijken. De cursus was niet bijster interessant, dus ik ben vroeg vertrokken en heb het einde niet afgewacht. Op naar de IJssel. Op de kaart en internet had ik een gebied gezien dat de Duursche Waarden heet, wat tussen Olst en Wijhe ligt. Dit zag er veelbelovend uit, een stuk natuur dat sinds een tiental jaar is teruggebracht in de oorspronkelijke staat. De zomerdijk van de IJssel is doorstoken en een oude rivierarm is weer open gegraven. En ik moet zeggen, het is een prachtig gebied, mooie ruige natuur met veel watervogels. Het licht was wat vlak voor mooie landschapsopnames, dus ik heb me beperkt tot de vogels. Met name zwanen. Ik zat in de vogelhut op de uitkijk toen er zeker 20 knobbelzwanen tegelijk aan kwamen vliegen en op het water landden. Wat een machtig mooi gezicht. Een deel verdween al snel uit het zicht, maar er bleven vier tegenover de hut badderen. Waarvan een wilde zwarte zwaan ! Een mooi gezicht, en ik heb er dan ook diverse opnames van gemaakt. De mooiste foto's van een zwaan heb ik echter gemaakt terwijl ik alweer bijna bij de auto terug was. In het weiland voor de dijk landt pal voor mijn camera een zwaan, die hier op zijn dooie gemak begint te fourageren en te poetsen. Totaal niet bang voor mijn aanwezigheid kon ik er vrij dichtbijkomen zonder hem te verjagen/verstoren. Ik heb hier dan ook een prachtige serie van kunnen maken, met een hele mooie achtergrond, een paar scheefgezakte oude bomen voor de groene dijk. Prachtig contrasterend met het wit van de zwaan, wat wil een natuurfotograaf nog meer ?

Geen opmerkingen: