zaterdag 12 april 2008

Een cavia op de OK-tafel

Afgelopen week kreeg ik 's avonds op het spreekuur een man die een zieke cavia bij zich had. Het dier had sinds twee dagen een vieze bloederige uitvloeiing uit de geslachtsopening en was veel te sloom. Bij lichamelijk onderzoek voelde ik een dikte in de buik, waardoor de verdenking bestond op een pyometra, oftewel in Jip en Janneke taal een baarmoederontsteking. Een rontgenfoto bevestigde de diagnose. Na overleg met de eigenaar, die simpelweg het beste wou voor zijn cavia, en eens niet naar de prijs keek (waar ik soms helemaal ziek van wordt, maar dat is weer een heel ander verhaal) werd besloten om operatief in te grijpen en de baarmoeder te verwijderen. Dus de cavia na het spreekuur onder narcose gebracht en vervolgens de buik opengemaakt. Dan blijkt dat er nog meer aan de hand is, het diertje heeft niet alleen een baarmoederontsteking, maar ook nog eens op beide eierstokken gigantische cystes ! Kortom de enigste en beste optie was inderdaad om alles te verwijderen. Dat is gebeurd en dan is het altijd even spannend of de cavia na de operatie goed wakker wordt en weer wil eten en drinken. Zeker bij een dier dat al zo slecht is. Maar gelukkig ging dit zonder al te veel complicaties en was ze twee dagen na de OK weer zo goed te pas dat ze door de eigenaar kon worden opgehaald en lekker mee naar huis kon. Hopelijk dat ze nu nog een paar mooie jaren voor de boeg heeft.


Even een update over de slang van het vorige verhaal : de eigenaar heeft gebeld dat het dier helaas overleden is. Dat is nou cht balen, het was anders zo'n mooi succes geweest. Maar ja, de prognose was ook slecht gezien de omstandigheden die we in het dier aantroffen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Jan,

Ik heb je bericht en foto's van 'Een cavia op de OK-tafel' gezien en vond het informatief om te lezen. Ik heb zelf twee cavia's met cystes, maar die zijn volgens mijn dierenarts te oud om te opereren. Ze zijn namelijk 3 jaar. Hoe oud was de cavia die jij hebt geopereerd?

Groet, Esther

Jan Dolfing zei

Deze cavia was 3 1/2 jaar oud. Ik denk ook niet dat deleeftijd een belemmering is, of het dier nu 1 jaar of 4 jaar oud is. Belangrijker is de conditie van het dier, is ze gezond dan kan ze in principe geopereerd worden. Uiteraard is het risico van de operatie wel iets groter bij oudere dieren. En er is altijd de afweging hoe groot de cystes zijn en hoeveel last het diertje ervan heeft of je wel of niet gaat opereren. Ik hoop dat je met dit antwoord iets kunt. UIteraard mag je me altijd even bellen op de praktijk.

Met vriendelijke groet Jan Dolfing

Anoniem zei

Mijn cavia is 8! en word dinsdag geopereerd.

Groet