zondag 14 oktober 2007

Eventing
































Eventing of de Military is elk jaar een groots evenement in Boekelo, waar we eigenlijk altijd wel gaan kijken (mits de agenda het toestaat). Ondanks het controversiele karakter van de military blijf ik het een prachtsport vinden om naar te kijken. De spanning bij de ruiters en het paard als ze op de hindernis aanrijden, de prestatie als het paard er onder aansturing van zijn ruiter overheen gaat en de voldoening en opluchting op het gezicht van de ruiter als ze er goed overheen gekomen zijn ... fantastisch ! En ik denk als de sport goed gecontroleerd wordt, de ruiters er verantwoord mee om gaan en het parcours goed is opgezet, dat het een verantwoorde race is ! De paarden zijn super gedreven, ze willen vooruit, en je bespeurt hier alleen maar enthousiasme, ik zie geen enkel paard dat weigerachtig of angstig overkomt, ik zie uitsluitend fanatisme bij deze dieren. Ze weten volgens mij wat er gaat komen,en voor zover ik het kan inschatten vinden ze het fantastisch ! De grootste problemen ontstaan volgens mij puur door onkunde van de ruiter (die niet weet wanneer hij of zij moet stoppen) en de hindernisjury. Ik weet in ieder geval wel dat ik vandaag weer genoten heb van een dag paarden topsport !

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Jan,
Ik vind je foto's geweldig, maar het is wel stomtoevallig dat je nu net een foto maakt van een paard dat later moet worden afgemaakt ivm breuk van het kootbeen. De ruiter herken ik als William Fox-Pitt (no. 52).
Groet, Loes

Jan Dolfing zei

Hoi Loes, inderdaad stom toeval en ik had het me ook nog niet gerealiseerd tot je berichtje. Ik herken de paarden en ruiters niet op basis van de foto, daarvoor weet ik er te weinig vanaf. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het bericht geplaatst heb voor ik wist dat er een paard door een stom ongeluk (voor zover ik begrijp niet eens op een hindernis gebeurd) moest worden ingeslapen. Heel erg triest voor zowel ruiter als organisatie.
Groet Jan