dinsdag 12 mei 2009

Ingesnoerd

Het was alweer een tijdje geleden dat ik er ééntje gezien had, een ingesnoerd halsbandje. Afgelopen weekenddienst was het echter weer raak. De dierenambulance bracht een heel zielig zwartwit katje binnen. Een jonge kat die het voor elkaar had gekregen om zijn poot door het halsbandje heen te wurmen, waarna het bandje (zo eentje met een elastisch gedeelte erin en blingbling diamantjes) is gaan insnijden door de huid en spieren heen. Hierdoor is er een massieve ontsteking ontstaan, dat vervolgens weer vliegen heeft aangetrokken. En ja hoor, tientallen maden in de wond. Goor ! En de jonge kater uitermate agressief door de pijn van het bandje. Dus eerst de kat maar eens plat gespoten, dan het bandje doorgesneden en voorzichtig verwijderd. Daarna is Jolanda een tien minuten bezig geweest me alle maden te verwijderen, terwijl ik de wond geschoren, gewassen en opgefrist heb. Toen zag het er al stukken beter uit. Pijnstillers erin, antibiotica en wondzalven, en de kat kon weer wakker worden. En was gelijk een heel stuk vriendelijke, kopjes geven, en vreten als een dolle. Helaas was er geen eigenaar bekend en zat er geen chip in, zodat we niet hebben kunnen achterhalen wie de eigenaar is van deze kat. Na enkele dagen is hij naar het asiel gegaan om hier volledig te herstellen en een nieuwe baas te krijgen. Gezien zijn leuke karakter moet dat denk ik niet zo'n probleem zijn. Mocht u de kat herkennen als uw kat, neem dan even kontakt met het asiel op. Vertel ze dan wel even welk kleur het bandje had en wat voor blingbling erop zat, zodat ze zeker weten dat het uw kat is.









1 opmerking:

Sanne zei

Daarom heeft geen van mijn katten een bandje om en worden ze een voor een gechipt als ze in de praktijk komen.
Helaas ben ik er nu twee kwijt die niet gechipt zijn, maar toch hoop ik dat ze weer terug zullen komen.