maandag 29 september 2008

Prachtochtend





Afgelopen zaterdag heb ik een workshop gevolgd bij Bas Meelker in het Lauwersmeer. Heel vroeg opgestaan (tegen 5 uur al) om een uur voor zonsopgang al ter plaatse te kunnen zijn. Na een korte kennismaking het veld in, met een schitterende zonsopgang als opening van de dag. Een beetje grondmist, prachtige kleuren en een windstil wateroppervlak met prachtige spiegeling toverde fantastische beelden op mijn scherm. Door de mist is de horizon niet zichtbaar en gaat de zee naadloos over in de lucht, wat een bijna surrealistisch beeld oplevert. Fantastisch mooi vind ik. Dan naar diverse plekken geweest waar we allerlei vogels hebben gespot, met prachtige series opnames van zwanen, reigers en ganzen. Vooral de zwanen in heel zacht (mistig) licht vind ik erg geslaagd. De opnames zijn fors overbelicht, om de wat mystieke sfeer te creeeren. Na de lunch zijn we Schotse Hooglanders en Konikpaarden gaan zoeken. En dat lukte, ook weer met een hele serie mooie opnames tot gevolg. Op een gegeven moment komen de Konikpaarden met zijn vijftigen in volle galop op de drinkplas af, waar wij stonden opgesteld. Geweldig ! De roffelende hoeven, de kreten van de paarden, het flitsende voorbijgaan, heerlijk ! Maar oh wat moeilijk om hier opnames van te maken. Het gaat allemaal supersnel en er gebeurd ongelooflijk veel tegelijk. Om dan je compositie, belichting en sluitertijd goed onder controle te hebben valt helemaal niet mee ! Maar ook deze platen zijn toch zeer geslaagd. Ik plaats er hier een viertal als overzicht van de dag, de rest van de opnames moet u in de rubriek nieuwe foto's of in een later stadium in de rubriek Lauwersmeer en Paarden maar eens rustig bekijken. De cursus van Bas is een enorme aanrader, hij legt veel dingen uit, en verteld op een open manier hoe hij zijn opnames maakt. Leerzaam en ik ben weer veel opgestoken. Ga ook zeker nog een keer terug !

Geen opmerkingen: