vrijdag 12 oktober 2007

Edelherten




Vanmiddag ben ik op de Veluwe geweest in het Nationaal Park de Hoge Veluwe, om te proberen eens herten te fotograferen. Dat valt nog niet mee, het zijn erg schuwe dieren die geweldig ontwikkelde zintuigen hebben, en je vrijwel direkt ruiken, horen of zien als je beweegt of verkeerd staat opgesteld. Gelukkig zijn er op de Veluwe enkele schuilhutten. In een ervan ben ik eind van de middag wezen posten, en na een half uur wachten kwamen er tot mijn grote vreugde tegen half zes een edelhert en twee hindes (waarvan een met een iets ouder kalf bij zich) uit de dekking en liepen langzaam tussen de bomen door naar ons toe. Geweldig, wat een imposant dier is zo'n mannelijk hert, met een gigantisch gewei op zijn kop ! Om dit moment dan mooi vast te leggen is lastig, de sluitertijden zijn lang zo laat op de dag, en de dieren staan vrij ver weg, waardoor je een lange telelens moet gebruiken, anders zie je er helemaal niets van terug op een foto. Maar na enig gepuzzel en geprobeer staat het er toch vrij aardig op, dunkt me. Maar al had ik niets bijzonders gemaakt, dan nog is de ervaring indrukwekkend, en was de dag voor mij geslaagd geweest.

Geen opmerkingen: